پروفسور دیوانه

تخصصی حیات وحش

پروفسور دیوانه

تخصصی حیات وحش

یوز ایرانی (۲)

زیستگاه: 

 

زیستگاه یوز دشت ها ، بیابان ها و علف زارهای باز است . در آفریقا این جانور را می توان در ساواناها دید . البته این جانور می تواند در مناطق تپه ماهوری هم زندگی کند اما به هیچ وجه نمی تواند در کوه ها زیست نماید . زیرا دشت ها و بیابان های باز اجازه می دهد یوزها از قابلیت سرعت زیاد و دید تخصص یافته برای یافتن طعمه و یا دشمنان استفاده نمایند . چنین قابلیت هایی اصلا در کوهها به کمک یوزپلنگ نخواهد آمد . 

 یوزهای نر 

قلمرو وگروه:

 

قلمرو یوز می تواند بسیار وسیع و تا حدود 500 کیلومتر مربع باشد . یوزها مانند پلنگ ها زندگی گروهی ندارند و اجتماعات آنها شامل گروه خانوادگی و نرهای سرگردان است . گروه خانوادگی از مادر و توله ها تشکیل می شود . نرهای سرگردان هم که اغلب با هم برادر بوده ، اعتلافی 2 یا 3 نفره راه می اندازند . نرها به ندرت تنها می مانند . چون قابلیت های چند یوز برای شکار بیشتر از یک یوز است . محدوده ی زندگی نرها با قلمرو چند ماده هم پوشانی دارد . 

 

زاد آوری و مراحل رشد: 

 

جفت گیری یوزها در اواسط زمستان انجام می گیرد . یوز ماده هر دو سال یک بار زایمان می کند . مدت آبستنی آن 90 تا 95 روز است . یوز ماده یک ناحیه یا کنام مناسب را که معمولا علفزار بلندی در یک ناحیه مرطوب است انتخاب می کند و یک تا 6 توله می زاید . این توله ها از 14 تا 16 ماه تحت مراقبت مادر هستند و به غیر از هنگام شکار آنها را تنها نمی گذارد . این توله ها در 3 یا 4 ماهگی از شیر گرفته می شوند . توله ها مهارت های شکار را با طعمه ی زنده ای که مادر برایشان می آورد می آموزند . نرها هیچ دخالتی در بزرگ کردن توله ها ندارند . توله ها بین 2 تا 3 سالگی به بلوغ می رسند اما یوزهای جوان بعد از جدا شدن از مادرشان به مدت 6 ماه به جهت ایمن بودن با یکدیگر باقی می مانند . بعد از این دوره خواهرها گروه را ترک کرده ولی برادرها در کنار هم می مانند . یوزها در طبیعت 7 الی 12 سال زنده می مانند . البته در بین یوزهای ایرانی این رقم تا 13 سال هم گزارش شده است . این گربه سان در اسارت هم 16 سال می تواند زیست کند . 

توله یوزها و مادر 

توله یوزها

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد